همین‌طور‌ که میدانیم‌ با افزایش‌ تورم‌ و گران شدن مسکن، راه خانه دار‌ شدن برای مردم سخت شده است. خیلی‌‌ها‌ آرزوی‌ داشتن خانه رو دارند ولی شرایط برای آنها فراهم نیست که خانه بخرند، در اینجا راهکار‌ها‌ایی‌ برا شما گذاشته‌ایم‌ که با انجام آنها‌ به امید خداوند‌ هر چه سریع‌تر صاحب خانه شوید. خواندن سوره حجر برای خانه‌دار‌ شدن یکی از راهکار‌هاست‌، در ادامه این مطلب با راهکارهای‌ بیشتری‌ آشنا خواهید شد.

دعای قوی و فوری برای خریدن خانه

1-أیه ‌29‌ سوره مومنون ‌25‌ بار بعد هر نماز

رب انزلی منرلا مبارکا و انت خیر منزلین

این ذکر گفتنش بیش از ۶ دقیقه نمی شه و ارزش بالایی داره چرا که بعد از مدتی که مداومت به گفتن این ذکر کنید جواب می ده و البته نباید شک کنید که ما که بی کاریم و بی پول نمی شه صاحب خونه بشیم و باید باور داشته باشید خدا این کار را بخواد انجام بده میشه و خدا قادر به انجام هر کاری هست.

وَ قـُل رَبّ ِ اَنــزِلـنـی مُـنـزَلاً مُبارَکاً وَ اَنـتَ خَیـرُالـمُنـزِلـیـن

 

3– 14بار عد هرنماز برو سجده و بگو یا جوادالائمه ادرکنی

 

4–نذر نون و خرما برای خانم ام البنین برای خونه دار شدن زود جواب میده

 

5– 1400 تا صلوات هدیه به حضرت موسی بن جعفر رو حتما بخونید خیلی مجربه

 

6- اگه کسی دوست داره زودتر صاحب خونه نذر کنه 7سال پشت سر هم

روز وفات امام رضااش بپزه حالا تو این چی صاحب خونه بشه یا نشه

درضمن این اش به اش مستاجر معروفه هر کی پخته

در این روز عزیز نتیجه گرفته

حتما نباید یک دیگ گنده باشه اندازه7کاسه اش باید بدی بیرون

انشالله همه مستاجرین صاحب خونه بشن

7-در کل برای خونه دار شدن توسل به جواد الائمه مهمترین توسله

یک سوره یس و سه مرتبه توحید(میدونید که هر مرتبه توحید رو خوندن یک سوم قرآن دونستن) و یک دور تسبیح صلوات به نیت قربتا الی ا… تقدیم به جواد الائمه

دو رکعت نماز حاجت و توسل به امام جواد (علیه السلام )

می خوانیم در رکعت اول سوره حمد و سوره قدر و در رکعت

دوم سوره حمد و سوره کوثر بعد در قنوت سه مرتبه آیه امن یجیب

المضطر اذا دعاه و یکشف السوء را می خوانیم بعد از اینکه سلام

نماز را خواندیم به سجده می رویم و با تضرع 9 مرتبه می گوییم

(یا جواد الائمه ادرکنی)

 

8-دعای مقاتل ابن سلیمان هم هستاول بایدنیت کنی 100 بار بخونی

100 بار پشت سر هم بدون اینکه بینش حرفی بزنی

 

9-* چهارشنبه ی اخر صفر قبل از غروب آفتاب زیر اسمان بخوانید اول نماز حاجت

و بعد سوره های:

1. الم نشرح

2.والتین

3.اذاجاء

4. قل هوالله

5. ناس

6. فلق

(هرکدام به ترتیب 6 مرتیه)

و قبل از طلوع آفتاب پنجشنبه ی اخر صفر همین اعمال

(نماز حاجت و سوره ها) >> هرکدام به ترتیب 7 مرتیه

تا سال آینده صاحب خانه میشوید انشالله*

 

جهت کسب اطلاعات بیشر با دعاها برای خانه دار شدن به سایت گلدون مراجعه کنید

 



تاريخ : جمعه 4 فروردين 1402 | 18:22 | نویسنده : دنیا |

خیلی‌ها‌ دوست دارند با صرف هزینه‌ کم به ظاهری‌ زیبا و منحصر به فرد دست یابند‌؟ شیوه‌ پوشیدن‌ لباس، تاثیر‌ زیادی در شخصیت شما دارد. انتخاب بلوز مجلسی شیک و مناسب باعث میشود تا شما احساس اعتماد به نفس و راحتی‌ بیشتری به خود داشته باشید در این مطلب منتخبی از تصاویر و توضیحات را خواهید دید که با مشاهده آنها‌ لذت ببرید و بتوانید با الگو برداری از آنها تن‌‌ پوش‌ شیک و مناسبی‌ تهیه‌ کنید

واژه‌های مختلفی برای لباس وجود دارد اما هرگز احساس هر زن نسبت به لباسش را فراموش نکنید. زیرا لباس‌ها شکلی از هنر هستند که باعث می‌ شوند تا ظاهر کاملاً منحصر به فردی نسبت به دیگران پیدا کنید. مهم نیست این لباس‌ها چقدر گران‌ قیمت باشند؛ تنها چیزی که اهمیت دارد، نحوه‌ی استفاده‌ی شما از آن‌هاست.

تنوع زیاد طرح های مدل لباس مجلسی گاهی خرید را برای خانم ها مشکل می کند بنابراین بهتر است قبل از تهیه لباس مجلسی ابتدا در مورد طرح و مدل لباس خود تصمیم بگیرید سپس بلوزهای خانه را آماده کنید. بلوزهای مجلسی در انواع مدلهای بلوز گیپور ، بلوز ریون و … در بازار موجود هستند و هر خانمی می تواند با توجه به نظر و سلیقه شخصی خود ، طرح مناسب بلوز را برای خرید انتخاب کند. هنگام خرید لباس مجلسی بهتر است طرح هایی را انتخاب کنید که شیک و زیبا برای پوشیدن باشند.

 

مدل بلوز مجلسی با طرح های زیبا و متنوع

بلوزهای مجلسی در طرح های مختلف و با پارچه های زیبا دوخته می شوند طراحی بلوز می تواند بر زیبایی و جذابیت اندام شما تأثیر بگذارد در ادامه این قسمت نمونه هایی از مدل های بلوز زنانه و دخترانه را مشاهده می کنید که هر کدام این بلوزها می توانند انتخابی مناسب و ایده آل برای شما باشند.

 

بلوزهای مجلسی دخترانه را می توانید در مهمانی ها و مجالس کوچک و غیررسمی استفاده کنید اگر می خواهید بیشتر از همیشه شیک به نظر برسید بهتر است لباس مجلسی با شلوار یا دامن مناسب بپوشید.

اگر می خواهید در مهمانی ها و مجالس کوچک از لباس مجلسی ارزان تری استفاده کنید این مدل لباس می تواند انتخاب ایده آل و مناسبی برای شما باشد برای دیدن شیک ترین مدل های بلوز زنانه و دخترانه مجلسی به سایت جی بست مراجعه کنید.



تاريخ : جمعه 4 فروردين 1402 | 18:25 | نویسنده : دنیا |

دشت یا جلگه به مکانی می گویند که بیابان است اما به دلیل پست و همواری که از آبرفت رودها را وجود آورده است، از یک سو به کوه‌ها و از سوی دیگر به مناطق پست راه دارد و به دریا یا دریاچه‌ای دائمی راه دارد.

جلگۀ خوزستاندر کجا قرار دارد؟ جلگه خوزستان، وسيع‌ترين جلگۀ ايران است كه حدود سه‌پنجم مساحت استان خوزستان و نيز قسمت‌هايي از استان‌هاي بوشهر و كهگيلويه و بويراحمد را در بر مي‌گيرد. 

جلگه خوزستان كه از طريق رودهايي كه از كوههاي زاگرس به طرف خليج فارس روانند بوجود آورده است.

جلگه:

جُلگه به زمین مسطح و نسبتاً همواری می‌گویند که معمولاً بلندای کمی داشته باشد. اینگونه زمین‌ها به روش‌های گوناگون پدید می‌آیند که هر کدام بر حسب مورد نام‌گذاری می‌شوند، مانند جلگه آبرفتی و جلگه ساحلی و همچنین مسیله. گیاه طبیعی بیشتر جلگه‌های معتدله علف است که به آن علفزار می‌گویند. معمولاً به جلگه‌های خشک و کم‌گیاه‌تر دشت هم می‌گویند. از جلگه‌های اصلی ایران می‌توان از جلگه خوزستان، جلگه مازندران، جلگه کرمانشاه، جلگه اصفهان، جلگه شیراز، جلگه گرگان، جلگه پاسارگاد (شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر) و جلگه هلیل‌آباد نام برد
 
 

خوزستان استانی در جنوب‌غرب ایران است که جنوب آن در کرانهٔ خلیج فارس قرار دارد. مساحت استان خوزستان ۶۴٬۰۵۷ کیلومتر مربع است و با جمعیتی حدود ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۳۹۵)، پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. مرکز استان خوزستان در سال ۱۳۰۳ از شوشتر به اهواز منتقل شد و از آن زمان تاکنون شهر اهواز مرکز این استان است. استان خوزستان در جوار خلیج فارس و اروند رود قرار دارد.

از لحاظ تاریخی، خوزستان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران محسوب می‌شود، که پیشینهٔ سکونت انسان در آن به ۲٬۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و شکل‌گیری تمدن عیلام در هزارهٔ سوم پیش از میلاد، بازمی‌گردد.

خوزستان از شمال به لرستان، از شمال شرق و شرق به استان چهارمحال و بختیاری، از شمال‌غرب به ایلام، از جنوب‌شرقی به کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود.

اقامت‌گاه‌ها:

در اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان از هتل‌های لوکس تا ارزان پیدا می‌شود. در کنار این هتل‌ها چند سالی است که اقامت‌گاه‌های بومگردی با حال‌وهوای سنتی پذیرای مهمانان هستند؛ مانند اقامت‌گاه بومگردی الیما و اقامت‌گاه قلعه سرد در ایذه، مضیف دیراوی در روستای روئس مینوشهر، اقامت‌گاه لامردون در گتوند، اقامت‌گاه ابوعلی ‌واقع در روستای خماط هفت‌تپه. هتل‌های سنتی عمارت افضل و سرابی در شوشتر نیز زبانزد هستند.‌

 

غذاهای محلی:

غذاهای دریایی در آشپزخانه‌های خوزستان حضور همیشگی دارند. با وجود ماهی و میگوی تازه، قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی صبور کبابی با حشو پرطرفدار است. همچنین امگشت، نان چربی، مفطح، خورش بامیه، گنجشک کبابی، سار کبابی، رنگینک، آش قلقل، دال عدس،‌ سمبوسه، فلافل، پاکوره، کُبه، آب باقلا و آش توله از غذاهای محلی استان خوزستان به‌شمار می‌روند.


رستوران‌ها:

در اهواز رستوران‌های ریوِرساید، کنجد، کبابی امید، کباب‌سرا، کافه رستوران بازیل، رستوران خرم، رستوران خانه ماپار و کبابی مهمان غذاهای ایرانی و فرنگی ارائه می‌کنند. رستوران ایتالیایی سزار، شامباما، پیتزا ورس و فست‌فود میزبان از گزینه‌های دیگر هستند. برای امتحان کردن فلافل باید به خیابان انوشه در لشکرآباد، فلافلی پت و مت یا خیابان ۷ شرقی در کیانپارس سر بزنید.
گردشگران در شهر شوشتر می‌توانند به رستوران خانه مستوفی، دیزی فیروزه، رستوران باغشا یا سفره خانه لشکر بروند.
مسافرانی که به دزفول سفر می‌کنند، رستوران‌های دلنوازان، علی کله، شُوادون، ترنج، باغ فلاحت، زیگورات و دز را مدنظر قرار می‌دهند.
در مینوشهر مضیف حاج عبدالله زبانزد محلی‌ها و مهمان‌هاست. رستوران‌های ۱۵خرداد، آکواریوم و ایلیا در خرمشهر معروف هستند. رستوران پاکستانی و خانه کنتاکی در آبادان رستوران نخل طلایی و رستوران بیستون در ماهشهر از جمله رستوران‌های معروف استان محسوب می‌شوند.


صنایع دستی:

گبه، انواع محصولات حصیری، میناکاری روی زیورآلات طلا، نقره و قلم‌زنی، گلیم‌بافی، کپوبافی، لباس محلی، معرق، بوریابافی، تراش سنگ و قالی محلی از صنایع دستی این استان به‌حساب می‌آیند.


سوغات:
گردشگرانی که به استان خوزستان سفر می‌کنند، سوغات خوراکی متنوعی پیدا می‌کنند، مانند خرما، رطب، خارک، ماهی جنوب تازه و میگو، شیره خرما و ارده، انواع حلوا همچون حلوا ارده، حلوا کنجدی، انواع کلوچه سنتی ازجمله کلوچه نمکی و خرمایی و نیز ادویه‌ی هفت رنگ.
محصولات حصیربافی مانند ظرف و زیرانداز، کپو، لباس محلی، طلای میناکاری، خراطی، قلم نی، گبه، گلیم و لباس محلی ازجمله سوغات استان خوزستان هستند.


آداب و رسوم:
در این استان شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارد. در این شب مردم منتظر می‌ماندند قارون افسانه‌ای در لباس هیزم‌شکن‌ها به خانه‌ها سر بزند و هیزم بیاورد. مراسم شاهنامه‌خوانی در روزهایی مانند نوروز و شب یلدا به‌ویژه میان بختیاری‌ها مرسوم بوده و همچنان پابرجاست.
قهوه‌خوری یکی دیگر از آداب و رسوم استان خوزستان است که میان عرب‌ها رونق داشته و دارد. مهمان در این سرزمین بسیار عزیز است. میزبان قهوه را در ظرفی به‌نام دله دم می‌کند و در فنجان‌های خاص قهوه‌خوری برای مهمانان می‌ریزد. این قهوه طعم خاصی دارد.
جایگاه عید فطر میان عرب‌ها گرامی است. صبحانه‌ی عید فطر می‌تواند فرنی یا هلیم باشد. سپس دیدوبازدید آغاز می‌شود و با آجیل و شیرینی از مهمان‌ها پذیرایی می‌کنند.

اقامت‌گاه‌ها:

در اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان از هتل‌های لوکس تا ارزان پیدا می‌شود. در کنار این هتل‌ها چند سالی است که اقامت‌گاه‌های بومگردی با حال‌وهوای سنتی پذیرای مهمانان هستند؛ مانند اقامت‌گاه بومگردی الیما و اقامت‌گاه قلعه سرد در ایذه، مضیف دیراوی در روستای روئس مینوشهر، اقامت‌گاه لامردون در گتوند، اقامت‌گاه ابوعلی ‌واقع در روستای خماط هفت‌تپه. هتل‌های سنتی عمارت افضل و سرابی در شوشتر نیز زبانزد هستند.‌

 

غذاهای محلی:

غذاهای دریایی در آشپزخانه‌های خوزستان حضور همیشگی دارند. با وجود ماهی و میگوی تازه، قلیه ماهی، قلیه میگو، ماهی صبور کبابی با حشو پرطرفدار است. همچنین امگشت، نان چربی، مفطح، خورش بامیه، گنجشک کبابی، سار کبابی، رنگینک، آش قلقل، دال عدس،‌ سمبوسه، فلافل، پاکوره، کُبه، آب باقلا و آش توله از غذاهای محلی استان خوزستان به‌شمار می‌روند.


رستوران‌ها:

در اهواز رستوران‌های ریوِرساید، کنجد، کبابی امید، کباب‌سرا، کافه رستوران بازیل، رستوران خرم، رستوران خانه ماپار و کبابی مهمان غذاهای ایرانی و فرنگی ارائه می‌کنند. رستوران ایتالیایی سزار، شامباما، پیتزا ورس و فست‌فود میزبان از گزینه‌های دیگر هستند. برای امتحان کردن فلافل باید به خیابان انوشه در لشکرآباد، فلافلی پت و مت یا خیابان ۷ شرقی در کیانپارس سر بزنید.
گردشگران در شهر شوشتر می‌توانند به رستوران خانه مستوفی، دیزی فیروزه، رستوران باغشا یا سفره خانه لشکر بروند.
مسافرانی که به دزفول سفر می‌کنند، رستوران‌های دلنوازان، علی کله، شُوادون، ترنج، باغ فلاحت، زیگورات و دز را مدنظر قرار می‌دهند.
در مینوشهر مضیف حاج عبدالله زبانزد محلی‌ها و مهمان‌هاست. رستوران‌های ۱۵خرداد، آکواریوم و ایلیا در خرمشهر معروف هستند. رستوران پاکستانی و خانه کنتاکی در آبادان رستوران نخل طلایی و رستوران بیستون در ماهشهر از جمله رستوران‌های معروف استان محسوب می‌شوند.


صنایع دستی:

گبه، انواع محصولات حصیری، میناکاری روی زیورآلات طلا، نقره و قلم‌زنی، گلیم‌بافی، کپوبافی، لباس محلی، معرق، بوریابافی، تراش سنگ و قالی محلی از صنایع دستی این استان به‌حساب می‌آیند.


سوغات:
گردشگرانی که به استان خوزستان سفر می‌کنند، سوغات خوراکی متنوعی پیدا می‌کنند، مانند خرما، رطب، خارک، ماهی جنوب تازه و میگو، شیره خرما و ارده، انواع حلوا همچون حلوا ارده، حلوا کنجدی، انواع کلوچه سنتی ازجمله کلوچه نمکی و خرمایی و نیز ادویه‌ی هفت رنگ.
محصولات حصیربافی مانند ظرف و زیرانداز، کپو، لباس محلی، طلای میناکاری، خراطی، قلم نی، گبه، گلیم و لباس محلی ازجمله سوغات استان خوزستان هستند.


آداب و رسوم:
در این استان شب یلدا جایگاه ویژه‌ای دارد. در این شب مردم منتظر می‌ماندند قارون افسانه‌ای در لباس هیزم‌شکن‌ها به خانه‌ها سر بزند و هیزم بیاورد. مراسم شاهنامه‌خوانی در روزهایی مانند نوروز و شب یلدا به‌ویژه میان بختیاری‌ها مرسوم بوده و همچنان پابرجاست.
قهوه‌خوری یکی دیگر از آداب و رسوم استان خوزستان است که میان عرب‌ها رونق داشته و دارد. مهمان در این سرزمین بسیار عزیز است. میزبان قهوه را در ظرفی به‌نام دله دم می‌کند و در فنجان‌های خاص قهوه‌خوری برای مهمانان می‌ریزد. این قهوه طعم خاصی دارد.
جایگاه عید فطر میان عرب‌ها گرامی است. صبحانه‌ی عید فطر می‌تواند فرنی یا هلیم باشد. سپس دیدوبازدید آغاز می‌شود و با آجیل و شیرینی از مهمان‌ها پذیرایی می‌کنند.

 



تاريخ : جمعه 4 فروردين 1402 | 18:24 | نویسنده : دنیا |

نماز بهترين اعمال و مدار قبول يا ردّ شدن اعمال ديگرست. نماز اولين فروع بعد از 5 اصل دين شناخته شده و وقت فضيلت آن اول وقت است. طبق روایات، نماز اولِ وقت با صورت سفيد و زيبا صعود كرده و در حقّ مُصلِّي دعا مى كند و مى گويد: «حفظ كردى مرا پس خداوند حفظت كند». نماز امام زمان(عج) و ديگر صلحاء در اول وقت واقع مى شود، و نماز مردم با نماز حضرت صعود كرده و اگر خللى در آن باشد به بركت نماز حضرت ناديده گرفته مى شود. فائده ديگر اين است كه نماز اول وقت «رضوان اللّه» و آخر وقت «غفران اللّه» است.نماز اول وقت از جمله اعمال مستحبی است که توصیه زیادی به آن شده است. به طوری که می توان سعادت دنیا و آخرت را در خواندن نماز اول وقت دانست. در این مقاله به روایت ها و نقل قول هایی در مورد فضیلت نماز اول وقت پرداخته ایم.

نماز اول وقت از چه اهمیّتی برخوردار است؟

نماز بهترينِ اعمال و مدار قبول اعمال ديگر و يا ردّ آنها شمرده شده، و در اخبار بزرگان دين آمده: كسى كه نمازش قبول شود ساير اعمالش نيز قبول و اگر مردود شود، بقيه هم مردود است. «اِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ اِنْ رُدَّت، رُدَّ مَا سِوَاهَا». نماز نخستين فروع بعد از 5 اصل دين شناخته شده که این خود حاكى از اهميت آن در جايگاه نظام مكتبى اسلام است. پس رعايت نماز از بزرگترين وظايف يك مسلمان است و به محض رسيدنِ وقت آن بايد مبادرت به انجام آن نمايد، از همين روى امام حسن(عليه السلام) وقتى صداى مؤذّن را مى شنيد رنگش تغيير كرده و چهره اش به زردى مى گرائيد، و وقتى از علت آن سؤال مى شد، مى فرمود: خداوند شخصى را براى ندا دادن من فرستاده تا خدمت او رسم و خدمتش كنم، و نمى دانم قبولم مى كند يا نه، پس چگونه رنگم تغيير نكند؟!


وقت فضيلت آن اول وقت است بطورى كه نماز اول وقت داراى فوائدى است كه تعدادى از آن را از كتاب «انوار نعمانية» نقل مى كنيم:


۱-نماز اول وقت به صورت سفيد و زيبا صعود كرده و در حقّ مُصلِّي دعا مى كند و مى گويد: حفظ كردى مرا پس خداوند حفظت كند.


۲-نماز امام زمان(عليه السلام) و ديگر صلحاء در اول وقت واقع مى شود، و نماز افراد عادى در صورتى كه در اول وقت واقع شود با نماز حضرت صعود كرده و اگر خللى در آن باشد به بركت نماز حضرت ناديده گرفته مى شود؛ زيرا تمام نمازهاى اول وقت يك مجموعه محسوب شده كه يا پذيرفته و يا ردّ مى شود، و به همين جهت نماز جماعت تشريع شده كه نمازهاى مؤمنين با هم صعود و به طرف حضرت حق رفته، يا همگى پذيرفته و يا ردّ مى شود، و قبول شدن آن مسلّم است؛ زيرا اگر جماعت كثيرى تعاون بر عبادت داشته باشند، مسلماً بين آنها مقبول الصلاة غالباً وجود دارد و حتّى جماعت علاوه بر تصحيح خللها مؤثّر در زياد شدن ثوابها هم خواهد بود، مثلا نماز متأهّل 70 برابر مجّرد و نماز كسى كه عطر استعمال مى كند 70 برابر نماز بدون عطر زدن است، همچنين ثواب نماز كسى كه پيش از نماز صدقه مى دهد، بيشتر از كسى است كه صدقه نمى دهد. وقتى هر يك از افراد شركت كننده در جماعت يكى از مستحبات را رعايت كند، براى همگى، اين ثوابها ثبت مى شود، به خلاف نماز فرادى كه فقط ثواب مستحبى را دارد كه رعايت كرده است، از خصوصيات ديگر نماز جماعت اين است كه اگر فرادى و به تنهائى نماز بخواند، شيطان مقابل او قرار گرفته و وسواس غفلت را در قلب او القاء مى كند، و لذا جنگ و جهاد عظيمى بين نمازگزار و شيطان درمى گيرد، و به همين جهت محراب را محراب (محل حرب و جنگ) گفته اند، اما اگر مؤمنان مجتمع باشند بر شيطان غلبه كرده و او را از خود دور مى كنند و براى هر چه بيشتر دور شدن شيطان در اول نماز و هنگام تلاوت قرآن امر به استعاذه؛ يعني «اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيمِ» شده است؛ زيرا شيطان همچون سگى وحشى به انسان حمله ور مى شود و عقل ايجاب مى كند، در موقع ورود به منزلى كه سگى وحشى در نزد درب آن است، صاحبخانه را براى دفع شر آن صدا زنيم، و نماز هم بابى از ابواب الله و دربى از درب هاى ورودى به بارگاه حضرت حق است كه شيطان براى عدم ورود به آن ممانعت مى كند و تنها زنجير كننده او ياد حق است و بس.


در فضيلت نماز جماعت هم سخن بسيار گفته شده و فقط به روايتى اكتفاء مى كنيم: «قالَ رسولُ اللّه(صلى الله عليه وآله): مَنْ كَانَ جَارُ بَيتِ اللهِ وَ لَم يَحضُرِ الجَمَاعَةَ ثَلَاثَ اَيَّامٍ مُتَوَالِيَاتٍ فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ وَ المَلَائِكَةِ وَ النَّاسِ اَجمَعِينَ فَاِن تَزَوَّجَ فَلَاتُزَوِّجُونَ وَ اِن مَرِضَ فَلَاتَعُودُوهُ، اَلَا فَلَاصَلَاةَ لَهُ، اَلَا صُومَ لَهُ، اَلَا فَلَازَكَوةَ لَهُ، اَلَا فَلَاحَجَّ لَهُ، اَلَا فَلَاجَهَادَ لَهُ»(2)؛ (رسول گرامى فرمود: كسى كه همسايه مسجد باشد و سه روز متوالى در جماعت حاضر نشود، لعنت خدا و ملائكه و جميع مردم بر او باشد، اگر خواست ازدواج كند به او زن ندهيد، و اگر مريض شد به عيادتش نرويد، بدانيد و آگاه باشيد كه نه نمازى و نه روزه اى و نه زكات و حجّى و نه جهادى براى او خواهد بود).


۳- سومين فائده از فوائد نمازِ اول وقت اين است كه: نماز اول وقت «رضوان اللّه» و نماز آخر وقت «غفران اللّه» است و رضاى الهى كجا و عفو و غفران كجا؟ عفو برای گناه است و گويا كسى كه نماز را به تأخير انداخته جرمى مرتكب شده است و بخاطر توجه ائمه به نماز اول وقت، شيخ طوسى از روايات آنها چنين استفاده كرده كه تأخير نماز از وقت فضيلتش مگر براى صاحبان عذر، جائز نيست. بايد گفت كمال بى لطفى است اگر بدون عذرِ موجّه، نماز را به تأخير اندازيم، چگونه اگر شخصيت بزرگى وقت خاصى را براى ملاقات با ما بگذارد خشنود شده و تأخير نكرده و با خوشحالى استقبال مى كنيم، ولى براى اول وقتى كه خدا ما را به سوى خود فراخوانده سهل انگارى مى كنيم؟

با توجه به همين مطلب بود كه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) در اول وقت مى فرمود: «اَرِحنَا بِلَالُ» يعنى اى بلال با اذان گفتن از اشتغالات دنيوى رهائيمان بخش. از بعضى زنان پيامبر(صلى الله عليه وآله) هم روايت شد كه گفته: پيامبر با ما صحبت مى كرد ولى وقت نماز، ما او را نمى شناختيم و او ما را.

امام على(عليه السلام) هم در وقت اذان براى نماز به خود مى پيچيد و مضطرب بود و وقتى علت آن سؤال مى شد؟ مى فرمود: آمد وقت امانتى كه خدا به سماوات زمين عرضه كرد و آنها اباء كردند از حملش.
امام چهارم على بن حسين(عليهما السلام) هم وقتى براى وضو مهيّا مى شد رنگ صورتش زرد مى شد، وقتى از اين حالت سؤال مى شد، مى فرمود: «ما تَدْرُونَ بَينَ يَدَى مَنْ اَقُومُ»؛ (چه مى دانيد در برابر چه كسى ايستاده ام؟).

 

جهت کسب اطلاعات بیشر به سایت گلدون مراجعه کنید



تاريخ : جمعه 4 فروردين 1402 | 18:24 | نویسنده : دنیا |

ظهور امام زمان(عج) یه سری‌ شرایطی‌ و موانعی‌ دارد، درباره‌ موانع‌ ظهور امام زمان(عج) کتابهای‌ بسیاری‌ نوشته شده است‌، بازم هم علت اینکه چرا امام زمان(عج) ظهور نمی‌کند‌ را خیلیا‌ نمی‌دانند‌. اگر ما یک ایمان درست داشته باشیم در همین شرایط به محضر امام عصر راه پیدا می‌کنیم. و اگر راه پیدا نمیکنیم‌ به خاطر رفتار ناشایسته‌ ما است. به همین دلیل‌ بخشی از علت های غیبت‌ به خود ما بر می‌گردد‌ و تا زمانی که به وظایف خود عمل نکنیم‌، ظهوری رخ نخواهد‌ داد. پس بزرگترین‌ وظیفه‌ منتظران امام زمان(عج) این است که از لحاظ معنوی‌ و اخلاقی و علمی و پیوندهای‌ دینی و اعتقادی‌ با مومنین‌ و همچنین‌ برای پنجه‌ با زورگویان‌ خود را آماده‌ کنند‌ و زمینه‌های‌ برای ظهور حضرت آماده‌ کنند.

برای تحقق ظهور به عنوان حکومت عدل جهانی، طبق راوایات وارده از اهل بیت علیهم السلام چهار شرط لازم است:

١. وجود رهبر جهانى

٢. برنامه و استراتژى حركت و حكومت

٣. ياوران

۴. پذيرش جهانی

 

 ۱. وجود رهبر جهانی 

رهبر انقلاب عظیم انقلاب امام مهدی (عج)، بزرگ مردی از دودمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و سلسله نورانی امامت است که در دامان ولایت پرورش یافته و وارث علوم انبیا و آگاه به قرآن و معارف دین است. پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیانی فرمود:  «مهدی این امت از ما است، کسی که زمین را از قسط و عدل پر می‌کند همان‌گونه که از جور و ظلم پر شده است.»

 

٢. برنامه و استراتژى حركت و حكومت؛

برنامه آن حضرت بر اساس روایات، پس از دعوت به راستی، حرکت مسلحانه تا نابودی کامل شرک و کفر و فساد است. به عبارت دقیق‌تر، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور، ابتدا مردم را دعوت به دین حق و امامت خویش می‌کند و اگر کسی مخالفت کرد و خواست به راه شرک و کفر و تباهی ادامه دهد، حضرت با وی مقابله می‌کند. این روش بر گرفته از قرآن است.  برنامه حضرت در بخش دوم نیز بر اساس عمل به کتاب خدا و سنت پیامبر است. قانونی که از طرف خالق و پروردگار انسان فرستاده شده و تضمین‌کننده سعادت دنیایی و آخرتی او است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیانی فرمود: «سیره و سنت او، سنت من است. مردم را بر دین و آیین من به پا خواهد داشت و آنان را به کتاب پروردگارم دعوت می‌کند.»

 

۳. ياوران

از شرايط و زمينه‌هاى حكومت كه نياز به تحقق دارد،وجود ياوران لايق است. براى تحقق حكومت عدل جهانى،ياوران حضرت،از نظر كمى(تعداد)و كيفى(اوصاف و ويژگى‌ها)،بايد به گونه‌اى باشند كه بتوانند حاكميت دنياى بزرگ حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف را عهده‌دار شوند. از نظر كمى(تعداد)،چنان‌كه در بعضى از روايات آمده،تعداد ياوران حضرت ٣١٣ تن هستند كه مقصود هسته مركزى ياوران است.در روايات ديگر به حلقه‌هاى بيشترى از ياوران حضرت اشاره شده كه گرد هم خواهند آمد. در حدیثی از مفضل بن عمر نقل شده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی از طرف خداوند به امام(عج) اذن ظهور داده شد ،خدا را به اسم عبری‌اش می‌خواند. آن گاه برایش سیصد و سیزده صحابی برگزیده می‌شود که هم چون ابرهای پراکنده پاییزی‌اند. آنها فرماندهان و پرچم داران سپاه حضرت می باشند. برخی از ایشان شبی از بستر خود جدا می‌شوند و صبحگاهان در مکه خواهند بود و بعضی دیگر در روز روشن در میان ابرها سیر می‌کنند و اسم آنها و پدرشان و مشخصات ظاهری آنها معلوم است. در حدیث دیگری از قول آن حضرت  که شیخ صدوق به سند خود از ابو بصیر آورده است ،مردی کوفی از امام صادق علیه السّلام پرسید: «چند نفر با قائم قیام خواهند کرد؟ چه برخی می‌گویند شمار آنها به تعداد جنگجویان بدر است. یعنی سیصد و سیزده نفر.» حضرت فرمود: او جز با گروه نیرومندان (اولوا القوه) قیام نخواهد کرد و آنها کمتر از ده هزار نفر نیستند.

 

از نظركيفى(اوصاف و ويژگى‌ها)،ویژگی کلی یاران امام (عج) به این صورت است 

«یاران مهدی (عج) ، مرزبان دین خدایند و حافظان حدود او. در اجرای فرمانهای حق ، سخت و پی گیر و استوارند و در انجام دستورها و وظیفه ها، دستخوش احساسات و دوستیهای بی مورد واقع نمی شوند. قدرت و حشمت آنان را مغرور نمی کند و سنگدلی دشمنان ، ایشان را به افراط نمی کشاند. جنگهای مهیب و دشواریهایی نبرد، آنان را در عبادت سهل انگار نمی کند و تهی دستی ایشان را به مال اندوزی و تجاوز وا نمی دارد. نخستین شرط بیعت امام با یاران ، حافظت حدود خدا است.»  

«از ویژگیهای بارز همراهان مهدی(عج) ، ایثار و مواسات است . وحدت مقصد و اخلاص نیت ، دلهایشان را با هم پیوند داده و یار و غمخوار یکدیگرند. آنان برای یکدیگر خود را به رنج افکنند و در بهره گیری از زیباییهای زندگی ، دیگران را بر خود پیش دارند و باید چنین باشند. پیروزی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم در گرو یاران ایثارگر و فداکار بود و همه قیامهای اصلاحگرانه تاریخ اسلام از چشمه مواسات بهره گرفت. از آن سو، از عوامل خانه نشین شدن امامان ، اندک بودن یاران موافق و فداکار بوده است.»

 

۴- پذيرش مردم

یکی دیگر از شرایط یک انقلاب و تحقق آن، پذیرش مردمی است. باید مردم رهبر انقلاب و برنامه‌های او را واقعاً پذیرا باشند. در غیر این صورت، حرکت انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.  انقلاب امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز این شرط را لازم دارد. مردم باید به حدی از رشد و آگاهی رسیده باشند که پذیرای حرکت اصلاحی و قیام بزرگ منجی عالم بشریت باشند، تا هنگام قیام، او را پذیرفته و برای تحقق اهداف و برنامه‌های او همکاری کنند.  زيرا سنت الهى بر اين است كه در صورت آمادگى بندگان،لطف و عنايت خود را از آنان دريغ نكند.ضمن اين‌كه هيچ‌گاه اين امر اجبارى نيز نخواهد بود؛بلكه وعده‌هاى الهى در صورت انتخاب و اختيار مردم تحقق خواهد يافت. چنانکه در آیه ۱۱سوره رعد می فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیّروا ما بأنفسهم»؛ خداوند، سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد، مگر آن که آنان، آنچه را در خودشان است، تغییر دهند. 

 

«در منابع دينى به منظور ايجاد چنين آمادگى و گسترش آن،ائمه عليهم السّلام به جامعه شيعى توصيه كرده‌اند كه در عصر غيبت،همواره حالت انتظار و آمادگى براى ظهور و يارى آن حضرت را داشته باشند و زمينه‌هاى دعوت و استقبال از ايشان را در جامعه پديد آورند.به همين جهت در فرهنگ شيعى،عصر غيبت را«عصر انتظار»به حساب مى‌آورند.

امام سجاد عليه السّلام مى‌فرمايد:« مردمى كه در زمان غيبت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف به سر مى‌برند و معتقد به امامت وى هستند و خود را آماده ظهور او كرده‌اند،بهتر و شايسته‌تر از مردم هر زمان ديگرند.»

«اين برترى و فضيلت با توجه به شرايط خاص زمانى عصر غيبت است كه وظايف ويژه‌اى را بر عهده شيعيان مى‌گذارد،زيرا در چنين موقعيتى،ثبات قدم در راه آن حضرت و دفاع از مكتب تشيع كارى دشوار است.رسالت مهم شيعه در اين دوران اولا:معرفت صحيح به آن حضرت و ترويج آن و ثانيا:عمل به وظايف و تكاليف فردى و اجتماعى و دورى از گناه و آلودگى به فساد است،زيرا هم‌چنان‌كه عمل به احكام دينى و اجراى امر به معروف و نهى از منكر در اصلاح جامعه و زمينه‌سازى براى ظهور حضرت موثر است،گناه و آلودگى به فسادهاى اخلاقى،سياسى و اجتماعى نيز ظهور حضرت را به تأخير انداخته،محروميت جامعه از ايشان را بيشتر مى‌کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با عوامل عدم ظهور امام زمان عج به سایت گلدون مراجعه کنید. 

 



تاريخ : جمعه 14 بهمن 1401 | 0:46 | نویسنده : دنیا |